ABUIYAAD
Reports News Search

الرِّجْلُ وَالْقَدَمَانِ


The way of the Salaf is to treat these attributes related in authentic texts (الصفات الخبرية) upon a uniform consistent principle, since their mention is no different to other attributes mentioned in the Qurʾān and the Sunnah, such as hearing and seeing. These attributes are rejected by the people of speculative philosophy because they consider their affirmation to entail anthropomorphism (تجسيم وتشبيه). However, this is only because they first likened these attributes to what is found with creatures and imagined them to be like that, the repugnance of which led to them negate these attributes. As for Ahl al-Sunnah, then they know that the essence of Allāh is unlike all other essences, and as such, it is impossible to conceive of and imagine the reality of these attributes. Further, if this claim is granted, then the affirmation of any attribute at all entails anthropomorphism, since we could only conceive and imagine that attribute to be as it is in a created body. Thus, there are only two ways, either reject everything upon a uniform principle (to avoid embodiment and anthropomorphism), which is the way of the Philosophers and Jahmiyyah. Or affirm everything upon a uniform principle (affirmation without likening). Anything in between is just plain contradiction, and this is the way of the Muʿtazilah, Ashāʿirah and Māturīdīyyah.

  صفةٌ ذاتيةٌ خبريةٌ ثابتةٌ لله عَزَّ وجَلَّ بصحيح السنة.
 • الدليل :
 1- حديث أبي هريرة رضي الله عنه في تحاجج الجنة والنار ، وفيه : «فأما النار؛ فلا تمتلئ حتى يضع الله تبارك وتعالى رجله (وعند مسلم : قدمه) ، فتقول : قط قط … ».رواه : البخاري (4850) ، ومسلم (2846).
 2- ورواه البخاري (4848) من حديث أنس رضي الله عنه بنحوه.
 3- أثر ابن عباس رضي الله عنه ؛ قال : «الكرسي موضع القدمين ، والعرش لا يقدر أحد قدره». رواه : ابن خزيمة في ”التوحيد“ (1/248 رقم : 154) ، وابن أبي شيبة في ”العرش“ (61) ، والدارمي في ”الرد على المريسي“ ، وعبد الله ابن الإمام أحمد في ”السنة“ ، والحاكـم في ”المستدرك“ (2/282) ، وصحـحه على شـرط الشيخين ، ووافقه الذهبي ، وصححه الألباني في ”مختصـر العلو“ ”ص 102“ ، وأحمد شاكر في ”عمدة التفسير“ (2/163).
 4- أثر أبي موسى الأشعري رضي الله عنه ؛ قال : «الكرسي موضع القدمين، ولـه أطيطٌ كأطيطِ الرَّحْل». رواه : عبد الله ابن الإمام أحمد في ”السنة“ ، وأبو الشيخ في ”العظمة“ ، وابن أبي شيبة في ”العرش“ (60) ، وابن جرير ، والبيهقي، وغيرهم ، وصحح إسناده موقوفاً الألباني -رحمه الله- في ”مختصر العلو“ (ص 123-124).
 وبهذه الأحاديث والآثار الصحيحة نثبت لله عَزَّ وجَلَّ صفة القَدَم والرِّجل ، وأن لله عَزَّ وجَلَّ قدمين – كما في أثر ابن عباس وأبي موسى رضي الله عنهما – تليقان به وبعظمته ، «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ».

 وانظر لهذه الصفة : كتاب ((التوحيد)) لابن خزيمة (1/202) ، ((رد الدارمي على المريسـي)) (ص67-70) ،((إبطال التأويلات)) للفــراء (ص 192) ، و ((الجواب الصحيح)) لابن تيمية (3/151).

 وانظر كلام ابن كثير في صفة (الأصابع).


المصدر: كتاب "صِفَاتُ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ الْوَارِدَةُ فِي الْكِتَابِ وَ السُّنَّة"ِ



© Abu Iyaad — Benefits in dīn and dunyā

Search

Enter your search term and hit enter.